kulturlitteratur

Bokanmeldelse: «Gul Feber» av Michael Rasmussen

Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene: http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

https://itunes.apple.com/no/book/gul-feber/id723542557 – 209 kroner i iTunes Store (324 sider)

Mange av oss husker nok at Rasmussen ble kastet ut av Tour de France i 2007 på grunn av hans famøse «whereabouts»-rot (han oppga at han var i Mexico i perioden før Tour de France, men trente i Italia før Tour de France og ble sett av en italiensk TV-kommentator som på en utilsiktet måte avslørte ham). Han ble faktisk aldri tatt i en dopingtest, men ble felt av en rekke klønete omstendigheter.

For meg fremstår Rasmussen som ekstremt målrettet, intelligent og med en kynisk og kalkulerende tilnærming til det meste i livet, og spesielt sykling. Han fremhever noen veldig viktige poeng hva gjelder doping: Hvor lite effektiv antidoping-arbeid er, hvordan sykkelforbundet håndterer doping på en grumsete måte, hvor utrolig utbredt det faktisk er, og at det faktisk er (eller i det minste var) en del av de profesjonelle syklisters hverdag.

Det jeg liker best med boka er at Rasmussen på en veldig tydelig måte beskriver hvorfor og hvordan han dopet seg, og at han kaller stort sett en spade for en spade. For ham – og antageligvis hele hans generasjon av proffer – så var virkelig doping «bare» enda en bit i puslespillet. Rett eller galt, det er friskt med en jukser som ikke gråtkvalt innrømmer sine feilgrep (jf. Erik Zabel, Steffen Kjærgaard), men står for de valgene han tok. Det eneste triste er at han ikke innrømmet alt med én gang.

Boka er forøvrig på dansk, men fortsatt mer lettlest enn bøkene vi måtte lese i tredjeklasse på videregående…

Terningkast 5.