kulturlitteratur

Bokanmeldelse: «The Death of Marco Pantani: A Biography» av Matt Rendell

Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene: http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

http://www.amazon.com/dp/B009S8AV2M - $9 hos Amazon (324 sider)

http://www.amazon.com/dp/B009S8AV2M – $9 hos Amazon (324 sider)

Marco Pantani, eller «piraten», omtales gjerne som en av de største syklistene i nyere historie – og særlig i de høye fjell var han enestående. Som mange av de store syklistene og legendene så er Pantani også kjent som en eksentrisk, fargerik type med en «alt eller ingenting»-holdning. Nå er det over ti år siden han gikk bort etter en kokainoverdose, og etter å ha lest utallige biografier av relativt konvensjonelle syklister fristet det ekstra å kjøpe denne boka.

Forfatteren går ekstremt grundig til verks med å avdekke så mye om Pantani som overhode mulig. Boka har to hoveddeler: Den første handler om Pantani som person og syklist, mens den andre handler om doping, rusmisbruket og gjennomgang av alle konspirasjonsteoriene knyttet til hans død. Pantanis personlighet var utvilsomt like eksentrisk som den var skjør; det var kort vei fra himmel til helvete for mannen som fløy opp fjellsidene som få andre. Han var – som mange andre syklister – av den intelligente typen med et sterkt utviklet behov for å hevde seg. Forfatteren har gjort en god jobb med å hente informasjon fra en lang, lang rekke personer og kilder, og skal man lese én biografi om Pantani så er kanskje denne boka det beste valget. Troverdig og saklig er to ord som beskriver boka godt.

For min del synes jeg likevel at boka var i overkant detaljert, og jeg er i utgangspunktet glad i pirk… Tidvis føltes det som å lese gjennom pensum til et fag man ikke var interessert i, mer enn at man leste en spennende bok om en fargerik person. Klarer man likevel å holde ut med eller skumlese de mest intrikate detaljene så er biografien vel verdt tiden, særlig om man ønsker å lære mer om sykkelverdenens mer interessante personer (som det dessverre er få av i dagens felt).

Terningkast 4.

Terning_4