Bokanmeldelse: «Sex, Lies and Handlebar Tape: The Remarkable Life of Jacques Anquetil» av Paul Howard

Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene:http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

http://www.amazon.com/dp/B004WOETSE - $7 hos Amazon (320 sider)

http://www.amazon.com/dp/B004WOETSE – $7 hos Amazon (320 sider)

Jacques Anquetil er en av de første virkelig store syklistene (etter Coppi), og denne boka oppsummerer livet hans på en god måte. Mange forbinder Anquetil med et James Bond-/playboy-aktig liv, og ved første øyekast virker det som han levde et helt vanvittig liv: Ikke bare vant han stort sett alt han ville på sykkelen, han kunne også feste og herje – og så er han også kjent for å ha giftet seg med kona til legen sin, fått barn med og innledet et forhold til stedatteren sin samtidig som han var gift, og giftet seg senere med kona til stesønnen sin.

Så vanvittig som dette høres ut så er det faktisk ikke så hinsides… Som så mange andre syklister på den tiden – fra landsbygda, og sykkelen ble veien opp den sosiale og økonomiske rangstigen. Jeg synes det er mange paralleller mellom Anquetil og Armstrong; begge var ekstremt drevet av den finansielle gevinsten av å vinne og tilnærmingen til sykling – og alt annet i livet – var kynisk og kalkulerende. Anquetil sløste aldri med krefter for å vinne, men det var samtidig viktig å være best. Slik var vel også Armstrong. Dessuten elsket Anquetil det gode liv, noe også vår «venn» fra Texas gjorde. På utsiden fremsto Anquetil som en hotshot, men for de som sto ham nære var han en varm, omtenksom, generøs og sosial fyr (det er kanskje ikke noe Armstrongs nærmeste ville ha sagt om ham).

Boka er velskrevet, passe detaljert og inneholder mange morsomme historier om Anquetil. Hvis forfatteren har gjenfortalt historiene slik de faktisk skjedde så kan man imidlertid lure på om Anquetil ville hatt sjanse mot dagens seriøse syklister: Det høres drøyt ut å ha vært på premiefylla til langt på natt, så hive i seg en biff og vinne et ritt dagen derpå – og slik holdt altså Anquetil på. Uansett, boka gir et interessant innblikk i sykkelverdenen slik den var for 50 år siden – og anbefales som lektyre før Tour de France starter.

Terningkast 4.

Terning_4