Bokanmeldelse: «Thor» av Thor Hushovd og Josten Ravnåsen

Thor Hushovd, mannen som står for utallige minneverdige øyeblikk fra Tour de France, et legendarisk VM-gull og i det heletatt ha spilt en viktig rolle i å gjøre sykling til en norsk folkeidrett, la i år opp. Som enhver respektabel idrettsutøver utgir Thor også en selvbiografi. Men er dette en bok verdt å lese, eller har Thor sett sitt snitt til noen raske kroner?

I forkant av lansering flagget Thor at han kom med noen saftige historier i boka si, og under pressekonferansen omtalte han den som en minnebok om hans lange sykkelkarriere. Forventningene til boka er med rette høye. Å nevne lunsjen i 2011 med Lance Armstrong, der amerikaneren innrømmet dopingbruk, var et vellykket PR-stunt med tnake på ekstra pressedekning. Boka er imidlertid langt mer innholdsrik og spenner mye bredere enn kun doping og hans forhold til Armstrong.

Boka er på hele 500 sider – uvanlig langt til å være en biografi – og går i kronologisk rekkefølge gjennom livet hans fra den trygge oppveksten med oppofrende foreldre i Grimstad, via de første steg inn i sykkelverdenen og smaken på suksess, til hvor han er i dag, som en av nåtidens mest dekorerte syklister. Det betente dopingspørsmålet er selvfølgelig også tatt opp.

“Thor” er velskrevet, direkte og ærlig. Det virker ikke som Thor har vært redd for å si ting som det er, men innholdet bærer også preg av at Thor er forsiktig med å si ting han ikke kan dokumentere. Sannsynligheten for at noen kan saksøke ham for uriktige opplysninger er med andre ord minimal.

Selve språket er muntlig, hvilket bidrar til at det faktisk oppleves som at Thor forteller ting slik han har opplevd det. Boka kunne nok med hell vært kortere uten at budskapet hadde blitt ødelagt. Dessuten kan man stusse litt over hvor lite spalteplass landsmannen Kurt Asle Arvesen er gitt.

For innbitte sykkelfans vil “Thor” kaste nytt lys på en rekke historier som vi etter hvert husker, fra Thors første gule trøye til de innbitte forsøkene på å vinne Paris-Roubaix til den spennende knivingen med de store spurtkanonene. For de som ikke er så kjent med sykling eller med Thor, vil boka være en passende innføring i en fascinerende og sammensatt idrett.

Boka er definitivt verdt å lese. Terningkast 5.

Terning_5