Bokanmeldelse: «The Loyal Lieutenant» av George Hincapie og Craig Hummer

Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene: http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

http://www.amazon.com/dp/B00FJ3CKH4 - $15 hos Amazon (320 sider)

http://www.amazon.com/dp/B00FJ3CKH4 – $15 hos Amazon (320 sider)

George Hincapie, «Big George» eller «the loyal lieutenant» er kjent av de fleste sykkelinteresserte som den eneste hjelperytteren som fulgte Armstrong gjennom alle hans syv TdF-seiere, og som på tross av mange forsøk aldri sto på toppen av pallen i Paris-Roubaix. Han var også en av de som måtte vitne mot Armstrong i den etter hvert kjente tvisten som har pågått med Armstrong.

Hincapie har fått hjelp av Craig Hummer til å forfatte biografien. En hel rekke mennesker rundt Hincapie, inkludert Armstrong, Cavendish, Evans m.fl. har også kommet med opptil flere kommentar som er flettet inn underveis.

Hvorvidt innholdet er interessant er derimot et annet spørsmål. Hincapie serverer den vanlige historien om at han var et unikt talent allerede fra ung alder, som flyttet til kontinentet allerede i purung alder, som etter en liten stund i proffsirkuset innså at doping var både veldig utbredt og eneste alternativet for å realisere en sykkelkarriere, og som etter hvert innså at han måtte slutte med det. Hincapie sluttet ifølge seg selv med prestasjonsfremmende midler i 2006 og har syklet rent siden da (Floyd Landis mente dette bare er sludder).

Uansett, Hincapie forteller mye om hvordan og hvorfor han var en av feltets mest suksessrike og respekterte hjelperyttere, og skildringene fra de mange rittene er morsomme å få med seg. Boka er velskrevet og lettlest. Det drar opp. Likevel, boka bringer ingenting nytt til bordet og jeg sitter mer igjen med følelsen av at Hincapie ville cashe inn på boksalg mer enn å gå i dybden på noe som helst.

En grei bok, men i det store havet av sykkellitteratur drukner dessverre Hincapies bidrag.

Terning_3