Bokanmeldelse: “Wheelmen: Lance Armstrong, the Tour de France, and the Greatest Sports Conspiracy Ever” av Reed Albergotti og Vanessa O’Connell

Dersom du er på jakt etter inspirerende lesestoff i jula eller julegavetips til en sykkelvenn så følg med på bloggen frem mot jul – 14 bøker anmeldes i de neste to ukene. Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene: http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

$14 for Kindle-utgave (384 sider)
Boka er skrevet av Wall Street Journalist-journalistene som i 2010 publiserte den famøse avsløringen til Floyd Landis (klikk link). De fleste bøker om syklister har naturlig nok fokus på det sportslige, på trening og konkurransene. Denne boka skiller seg tydelig ut i at den tar en veldig “blåruss”-vinkling ved å skildre hvordan amerikansk sykkelsport har vokst fra ingenting på 80-tallet til dominans på 2000-tallet, hvordan US Postal-teamet ble til og etter hvert kollapset, hvilke enorme markedskrefter som utspiller seg i kulissene, og ikke minst får man en troverdig presentasjon av hvordan Armstrong og gjengen jukset seg til topps. (Tidligere) blodfans av Armstrong får også et realt slag i ansiktet – hvis halvparten av hva som står i boka stemmer så er Armstrong mer ego-sentrisk og kynisk enn jeg kunne forestille meg. Og jeg er overrasket over hvor enorme pengebeløp som er i omløp i sykkelsporten… og tenk at sykkelsporten er en dverg ved siden av fotball! Enhver sykkelinteressert vil sette pris på denne boka, og de av oss som i tillegg er blåruss kan knapt be om mer interessant lesning.

Terningkast 5.