rittterminliste

Planlagte sykkelritt i 2010

Endelig er påskeferien her, og jeg har satt meg ned for å se på aktuelle ritt for årets sykkelsesong. Vanligvis bruker jeg påsken på å sykle lange turer og sløve på kveldstid, men ettersom det fortsatt er is og nullføre ute har jeg ekstra god tid til å tygge på mulige deltakelser.

Jeg har tenkt å prøve meg på Norgescup, men jeg bor rett nord for Oslo, så mine muligheter for å delta i ritt er geografisk begrenset. Og at jeg ikke er profesjonell på et ProTour-team gjør at Tour de France-deltakelsen har gått skeis i år også. Dermed blir det noen Norgescup-ritt, noen ritt jeg sykler sammen med Ottestad SK, og en del ritt der jeg sykler for Team Scultura/Team Sixty-Nine (Merida). Totalt bør det bli cirka 15 deltakelser i år.

Årets store mål for meg er, som faste lesere kanskje vet, Lillehammer-Oslo, Jotunheimen Rundt, Le Etape d’Tour og Birkebeinerrittet. Alle andre ritt blir da harde treningsøkter eller konkurranser der jeg aktivt går inn for å ikke bli skuffet om det ikke går så bra som jeg skulle ønske. Felles for alle rittene er at jeg tenker å mate på med watt!

Det er mange nettsider og mye informasjon om forskjellige ritt, men kvaliteten er varierende. Noen arrangører har profesjonelle betalingsløsninger, andre har kun betaling ved oppmøte, noen legger ut informasjon i form av et word-dokument som må lastes ned, og andre har lagt ut grafiske beskrivelser av sine ritt. Forhåpentligvis kan denne bloggen hjelpe litt på dette: Nedenfor har jeg oppsummert de rittene jeg tenker å delta i og de jeg har vurdert, men forkastet av forskjellige årsaker. I de rittene hvor jeg har deltatt før har jeg også skrevet litt om mine erfaringer. For de som kunne tenkt seg å delta, eller ønsker mer info, har jeg lagt ved relevante opplysninger og lenke til påmelding.

April

I april er det generelt få ritt, og kroppen er fortsatt ikke klar for seriøs sykling, så eventuelle ritt blir bare for å få i gang kroppen og vise frem flotte sykler og utstyr.

• Stjernetråkken (søn 11.04.2010). Jeg har ikke syklet dette rittet før, men det er første mulighet til å flekse lårmuskler og lungekapasitet for året. Rittet er et VC-ritt, og da tenker jeg at de veldig korte 60 kilometerne blir et cowboy-kjør uten like. I fjor brukte man cirka 1:30, altså en snittfart på 45 km/t. Hvis jeg deltar så forventer jeg en frisk variasjon av en intervalløkt.

Aldri deltatt, så har ingen erfaring.

Praktiske opplysninger: 60 kilometer / Fellesstart / Fredrikstad / kr 150 / Klikk link.

• Smaalenene Rundt (søn 25.04.2010). Jeg har heller ikke syklet dette rittet før, og det var ganske lite informasjon å finne på deres nettsider. Hvis noen av arrangørene av rittet leser dette – vennligst gjør mer informasjon tilgjenglig på nettsidene deres (høydeprofil, løypebeskrivelse, tidligere resultater, bilder, osv.).

Aldri deltatt, så har ingen erfaringer.

Praktiske opplysninger: 88 kilometer / Felles- eller puljestart? / Sarpsborg / kr 250 / Klikk link

Mai

I mai begynner det heldigvis å bli litt mer action på rittfronten, og de fleste av oss opplever at formen og kjørestyrken forbedres. Noen av oss får se hvor lett Zipp 404-hjul knuses i hull på veiene og hvordan dette får voksne menn til å gråte. Noen oppdager at de endelig er blitt bedre enn kollegaen/naboen/svogeren på sykkel. Alle gleder seg over å kunne vise frem barberte bein og jobbe med solskillene sine.

• Enebakk Rundt (lør 01.05.2010). Dette rittet er som regel første ritt for syklister på Østlandet, og preges av store lag som skal samkjøres og av cowboyer som skal leke proffe. Jeg deltok med BOC-2 i 2007 og syntes det var en to timers hendelsesløs transportetappe hvor man plutselig var i mål. De to påfølgende årene har jeg syklet med mindre lag og har opplevd rittet som morsomt og en reell bekreftelse på at sesongen faktisk er i gang. For nye deltakere er dette et ritt som vanligvis gir mersmak fordi det er et passe kort ritt, men for erfarne ryttere er det mer en formtest. I år skal jeg delta kun med det formålet å kjøre til jeg sprekker – forhåpentligvis vil det skje ikke så langt unna mål. De fleste bør komme i mål på mellom 2:00 og 2:30.

Flatt, perfekt intro til lagsykling.

Praktisk informasjon: 80 kilometer / puljestart / Oslo (Skullerud) / kr 400 / Klikk link

• Ceresrittet/Romeriket Rundt (søn 09.05.2010). Ceresrittet er et VC-ritt, og går dermed så raskt og hardt som man kan forvente seg. Romeriket Rundt er akkurat det samme, bare uten VC-gutta. Løypa er ganske kupert med mange små kneiker, så har man tenkt å henge med så får man kjørt seg godt. Den siste motbakken til mål ble en horribel overraskelse da jeg debuterte i fjor, så den bør man være obs på. Dette er et defintivt morsommere og hardere ritt enn Enebakk på tross av ganske lik lengde ettersom det er fellesstart. Jeg kommer til å delta enten her eller i JH-Rittet, avhengig av hva som passer seg best, men om jeg skal delta så blir det full pinne så lenge jeg klarer.

Småkupert, fin intro til fellesstart.

Praktisk informasjon: 85 kilometer / fellesstart / Lørenskog / kr 250 / Klikk link

• JH-Rittet (søn 09.05.2010). Som hedmarking synes jeg det er ekstra moro med ritt i hjemlige trakter. Jeg ble dessverre ikke med i fjor, men deltok i 2008 og husker at feltet oppførte seg ganske nervøst selv til fellesstart å være (masterbil og motorsykkel slet med å holde feltet intakt). Tempoet var hesblesende, og jeg sprakk i en slak lang motbakke litt over halvveis. I år er det mulig jeg deltar igjen sammen med Ottestad SK, så det blir nok en annen opplevelse å kjøre på lag enn å delta i fellesstart alene – og i så fall blir mine ambisjoner de samme som klubbens.

Småkupert, god intro til fellesstart.

Praktisk informasjon: 75 kilometer / felles- og puljestart / Elverum / kr 250 / Klikk link

• Kongsvingerrittet (tors 13.05.2010, Kr. Himmelfartsdag). Jeg er ikke helt sikker på hvem som er arrangør for dette rittet, men invitasjonen (som er begrenset hva gjelder informasjon) finnes på Ottestad SKs nettsider i form av et dokument som må lastes ned. Det er et ritt med puljestart, så det kan være en god anledning til å terpe lagtempo.

Aldri deltatt, så kan ikke si noe om løypa.

Praktisk informasjon: 90 kilometer / puljestart / Kongsvinger / kr 250 / Klikk link

• Follorittet (søn 16.05.2010). Ved en tilfeldighet ble jeg med i fjor, og det var en av de artigste rittene av flere årsaker: Tempoet var høyt, det var god kvalitet på feltet, og selv om jeg ble hektet av ganske tidlig klarte jeg å kjøre knallhardt gjennom hele løypa. Tips til senere deltakelser er å legge seg så langt fram i feltet som mulig, ettersom de veldig mange krappe svingene og smale veiene oppmuntrer til utallige bruddforsøk. Dersom jeg ikke er i Jotunheimen denne langhelga så er oppmøte i Ås det beste jeg kan finne på… Anbefales!

Småkupert, litt krevende.

Praktisk informasjon: 80 kilometer / fellesstart / Ås / kr 300 / Klikk link

• Nordmarka Rundt (søn 23.05.2010). Selve løypa har jeg syklet flere ganger, og synes den er kanonbra så fort man har kommet seg forbi Sandvika. Da jeg deltok i 2007 sammen med BOC-2 punkterte jeg først langs Ring-3 som gjorde at jeg mistet kontakt med laget mitt, og da jeg klarte å ta igjen halen av laget i Sandvika punkterte jeg igjen – så jeg har ikke de hyggeligste minnene herfra. På den positive siden må jeg nevne at Rye er fantastiske arrangører, og baguetter og Cola i målområdet fortjener de Nobels Idrettspris for. Likevel, som tilhenger av fellesstart fremfor puljestart tviler jeg på at jeg stiller her – i alle tilfeller prioriterer jeg Hamarrittet som går samme dag.

Tre mindre bakker, ellers flatt, passer alle.

Praktisk informasjon: 170 kilometer / puljestart / Oslo (Helsfyr) / kr 290 / Klikk link

• Hamarrittet (søn 23.05.2010). I 2008 deltok jeg alene og fikk virkelig smaken for ritt med fellesstart – masse bruddforsøk fra start til mål, og selv om man kom i samlet felt i mål til slutt var dette action non-stop for min del. I fjor deltok jeg i 3-manns lagtempo med min bror og en kamerat, og det ble også en morsom opplevelse. I år tenker jeg å stille i fellesstarten igjen, og jeg forventer en kanonbra wattproduksjon gjennom de åtte milene. Anbefaler alle som har mulighet til å ta turen til Hamar å delta her!

Noe kupert, passer de fleste.

Praktisk informasjon: 80 kilometer / fellesstart og 3-manns lagtempo / Hamar / kr 300 / Klikk link

• Spenst Tour (man 24.05.2010, 2. pinsedag). Noen liker de store rittene med den profesjonelle gjennomføringen, og andre liker mindre ritt med den mer intime atmosfæren. Dette rittet synes jeg har en perfekt kombinasjon. I fjor debuterte jeg, og av to grunner husker jeg det spesielt godt: Jeg fikk en fartsbot på kr 3.600 på vei til Sandefjord fordi jeg ikke så et fartskamera i en tunnel, og jeg prøvde ny sykkel og nye sko for første gang her. Begge deler var like dumt. Å venne seg til en helt ny sykkel, selv om den er skredderbygd, gikk dårlig overens med å henge med i et aggressivt felt, og føttene responderte til nye sko ved å gi meg kramper. Jeg mistet dessverre teten ganske tidlig, men klarte likevel å gjennomføre rittet på en god måte. Veldig hyggelige arrangører, flotte omgivelser, en god løype og bra nivå på deltakerne gjør at jeg gjerne tar turen tilbake til Sandefjord (og skal unngå fartsbøter).

Flatt ritt, passer de fleste.

Praktisk informasjon: 107 kilometer / fellesstart / Sandefjord / kr 280 / Klikk link.

• Randsfjorden Rundt (lør 29.05.2010). I fjor stilte jeg for første gang, og i mangel av lag ble jeg med i rekordpulja. Jeg hadde hørt rykter om at første bakke rett etter start var der klinten ble skilt fra hveten, og det stemmer – farten fremst i rekordpulja var nok til å blåse av halvparten av feltet. Deretter gikk det i et hesblesende tempo hele veien rundt. Jeg prøvde å stikke i et brudd, men da jeg lå 50 meter foran feltet på flatene og holdt 60 km/t uten å få noe avstand innså jeg at jeg ikke hadde sjans på å stikke av. Jeg kom inn med hovedfeltet på en knallsterk tid (snittfart 42 km/t), og det føltes som vi syklet i slak nedoverbakke hele veien. Ved siden av Follorittet var dette en av de morsomste overraskelsene fra i fjor. I år skal jeg delta med Ottestad SK, og håper det blir en like morsom opplevelse. Det eneste negative fra i fjor var at det var dårlig med langing, og i den varme temperaturen ble dehydrering et problem. Løsning blir en ekstra flaske på ryggen i år!

Praktisk informasjon: 150 kilometer / felles- og puljestart / Brandbu / kr 300 / Klikk link

• Vestfold Rundt (søn 30.05.2010). I fjor var jeg så frisk at jeg stilte til start etter å ha gjort unna Randsfjorden Rundt dagen før. Feltet i VR var nok hakket kvassere (Mads Kaggestad var blant deltakerne), og allerede på et grusparti like etter start mistet jeg kontakt med de aller fremste. Rittet har en fantastisk spennende løype, nivået på rytterne er høyt, og det er morsomt å suse gjennom den fine naturen i Vestfold på denne måten. Jeg fullførte på en grei tid, og det var godt å kjenne at kroppen takler to harde ritt etter hverandre. Likevel kommer jeg ikke til å delta i år hovedsaklig fordi jeg følte rittet har vokst helt ut av sitt format; det var altfor mange deltakere i løypa samtidig, og veldig mange småuhell (syklister krasjet i biler på siden av veien, i veiskilt og midtrabatter). Skal du delta så pass på å være konsentrert, spesielt i begynnelsen, så blir det nok et artig ritt.

Noe kupert, veldig befolket ritt, så bør ha noe erfaring om man skal henge med.

Praktisk informasjon: 165 kilometer / fellesstart / Horten / kr 300 / Klikk link

Juni

I mai er det ritt på løpende bånd, og så dabber det dessverre av igjen i juni og frem mot sommeren. Samboere, ektefeller og øvrige familiemedlemmer setter kanskje pris på at helgene ikke lengre går med på å kjøre til alle mulige steder for å delta i ritt. Ens bedre halvdeler har gitt opp å stanse «barbere bein og dyrke frem syke solskiller»-regimet. Syklistene selv får abstinenser etter hvert som sommersolverv nærmer seg. For min del er det faktisk bare to-tre ritt som er aktuelle…

• Bergen-Voss (lør 05.06.2010). Jeg har deltatt to ganger tidligere, og dette rittet er et av mine klare favoritter fordi det er ett av få sykkelkonkurranser med voksne motbakker. Dessuten er naturen hinsides mer spektakulær enn den man finner på Østlandet. Når man nærmer seg mål i Voss og suser forbi andre opp Skjervet med fjellsidene rundt seg, så føler man seg nesten som en profesjonell utøver. Det eneste problemet er at det er litt knotete å komme seg til Bergen, spesielt uten å ta fri fra jobb. Skulle man delta så lønner det seg å få plass i en av de første puljene fra start for å unngå de verste ferskingene og cowboyene, og så er det bare å henge med og nyte et av de flotteste sykkeleventyrene.

Flotte bakker, noe cowboy, men passer alle.

Praktisk informasjon: 170 kilometer / puljestart / Bergen / kr 700 / Klikk her.

• Nibberittet (lør 12.06.2010). Start i Geiranger og målgang på toppen av Dalsnibba. 21 kilometer i ett av Norges vakreste omgivelser. Jeg har syklet disse veiene mange ganger før, både som en del av etappene i Viking Tour og for trening, og kan ikke tenke meg et råere motbakkeritt. Om anledningen byr seg så stiller jeg gjerne til start – i mine øyne ett av de mest spennende innslagene i årets kalender.

Ikke deltatt, så har ingen erfaring.

Praktisk informasjon: 21 kilometer / fellesstart / Geiranger / kr 400 / Klikk her

• Mjøsa Rundt (søn 13.06.2010). For oss som er fra mjøsregionen blir det ikke så mye bedre – man ser Mjøsa omtrent gjennom hele løypa. Jeg har syklet rittet to ganger; i 2006 alene og i 2007 med BOC-2. Begge gangene var det motbydelig varmt og jeg dehydrerte og sprakk ved Moelv. Løypa er veldig flat og ekstremt lang (235 km), og brukes av mange lag som en gjennomkjøring før Trondheim-Oslo. Hemmeligheten bak en god tid ligger i å sykle med et velfungerende lag og være veldig nøye med energiinntaket. For min del blir det deltakelse med Ottestad SK. Jeg håper å sitte igjen med to ting etter Mjøsa Rundt; bli så samkjørt som mulig med klubben før Lillehammer-Oslo, og få bekreftelse på at jeg takler lange ritt i forkant av Jotunheimen Rundt.

Man bør ha en del mengde i beina før man stiller til start her.

Praktisk informasjon: 235 kilometer / puljestart / Feiring / kr 600 / Klikk her

• Lillehammer-Oslo (lør 26.06.2010). Jeg nærmer meg ti fullførte Lillehammer-Oslo nå, og kjenner løypa ekstremt godt. For nybegynnere og andre ferskinger er det en perfekt intro til lengre ritt, og for de av oss som satser litt mer er det en tempofest uten like. Skal man sykle styggfort må man være på et lag – «rekordpuljene» er bare tullball fra arrangørens side: I fjor startet jeg i første rekordpulje, og allerede fra start var Sebastian Johansen og jeg alene fremst – ingen andre ville bidra. Dermed kjørte han og jeg alene fra start til mål på 5:03. I år stiller jeg med Ottestad SK, og forventer å komme langt under 5-tallet.

Flott ritt for nye så vel som erfarne.

Praktisk informasjon: 190 kilometer / puljestart / Lillehammer / kr 1.000 / Klikk her.

Juli

I juli er det i praksis nesten ingenting av ritt, med noen få flotte unntak. For de som ønsker å ta seg en hel ferie med sykling som fokus er Viking Tour et godt alternativ i Norge, og i Europa florerer det med sykkelturer og etapperitt av forskjellige slag. Spesielt høyt anbefaler jeg Tour Transalp, et ukeslangt etapperitt for landeveissyklister. For min egen del blir det bare et par ritt, men de er til gjengjeld hele poenget med all trening i år – og det er masse bakker (totalt nesten 9.000 høydemeter på to ritt).

• Jotunheimen Rundt (lør 09.07.2010). Jeg er ekstremt glad i å sykle i motbakker og kupert terreng, og det blir nok ikke bedre enn Jotunheimen Rundt… Så som faste lesere vet, er mitt mål i år å faktisk gjennomføre dette rittet som jeg brøt i fjor (klikk her for å lese om den historien). I år reiser jeg til Lærdal for å prøve meg igjen, og denne gangen skal jeg ikke bryte. For de som ikke har deltatt, men vurderer å gjøre det: Det er bare å stille til start og gi jernet (men pass på å ha trent litt i forveien…).

Dette er desidert det hardeste éndagsrittet i Norge, Styrkeprøven inkludert, så man bør ha trent litt før man stiller til start. Tror også det er en fordel å ikke ha for mye ekstra vekt å dra på…

Praktisk informasjon: 430 kilometer / felles- og puljestart / Lærdal / kr 950 / Klikk her

• Le Etap d’ Tour (søn 18.07.2010). Jeg har aldri deltatt i Le Etap før, men ryktene har det til at det er ekstremt profesjonelt gjennomført. Vinnerne pleier å være proff-emner som vil vise seg frem, og alle andre får følelsen av hvordan det er å sykle i Tour de France. I år er etappen så spektakulær som den kan bli med avslutning på Col du Tourmalet. Før har jeg syklet i Alpene, men Pyreneene blir en ny opplevelse for meg. Jeg er så heldig at jeg får med min samboer på dette, så det blir ekstra moro når vi kan skåle og feire fullført ritt den søndagskvelden i Pyreneene!

Har ikke deltatt, så har ingen erfaring.

Praktisk informasjon: 180 kilometer / puljestart (?) / Pyreneene (Frankrike) / kr 1.850 / Klikk her

August

Etter fellesferien våkner ritt-Norge litt mer til live igjen, og årets høydepunkt for over 15.000 deltakere er selvfølgelig rittet fra Rena til Lillehammer. Men det finnes noen andre gullkorn som bør vurderes av alle og enhver.

• Grenserittet (lør 07.08.2010, terrengritt). Dette rittet blir stadig mer populært, antageligvis fordi det er et flott seedingritt før Birken, men også fordi løypa er passe krevende både for de seriøse og de mindre begavede terrengsyklistene. Min erfaring fra 2008 var at løypa er hakket mer teknisk enn Birken, men ikke verre enn at jeg kom meg greit gjennom – og klarer jeg det, så klarer de fleste kløner det! Det er en del fine grus- og asfaltpartier hvor man kan spise tid, og ingen tekniske partier som skremmer vettet av noen. Og gjør man det brukbart her så får man forhåpentligvis også starte i en bedre pulje i Birken – som hjelper umåtelig for å ta merket! Er man av typen som liker å smugle varer over grensa så er det ingen tollvakter som sjekker sekken din hverken ved start eller mål…

Perfekt seedingritt til Birken.

Praktisk informasjon: 80 kilometer / puljestart / Strømstad (Sverige) / kr 700 / Klikk her

• Øyeren Rundt (søn 15.08.2010). Rye arrangerer et veldig morsomt ritt for landeveissyklister midt i Birken-perioden som går rundt Øyeren. Løypa går gjennom noen deler av Enebakk Rundt-traseen og følger veiene rundt innsjøen Øyeren. Den er ganske flat, og det går fryktelig fort – spesielt etter Trøgstad, hvor man må gjennom noen svingete og kuperte partier som frister tetpulja til å rykke gjentatte ganger. Overlever man frem til Spydeberg er det verste gjort – bortsett fra en sinnsvakt bratt stubb noen kilometer før mål i Rælingen. Det er mulig jeg har hatt uflaks, men jeg har syklet denne løypa mange ganger til trening og har alltid hatt motvind hele veien rundt… Men slikt er heldigvis likt for alle i ritt! Som vanlig står Rye for baguetter og Cola i målområdet. Trenger man fartstrening før Birken er dette et spennende alternativ til kjedelige langturer alene.

Flatt og morsomt fellesstartsritt som passer alle.

Praktisk informasjon: 140 kilometer / fellesstart / Rælingen / kr 300 / Klikk her

• Klatringen Tryvann (søn 22.08.2010). Alle som bor i nærheten av eller i Oslo har syklet opp Tryvann. Dette motbakkerittet avgjør hvem som er raskest. Morsommere blir det ikke – og artig hardøkt uka før Birken.

Årets eneste mulighet til å offisielt se hvor god du er opp Tryvann!

Praktisk informasjon: 6 kilometer / individuell start / Oslo (Tryvann) / kr 300 (?) / Klikk her

• Birkebeinerittet (lør 28.08.2010, terrengritt). Jeg tror ikke det er noe behov for å skrive så mye om verdens største – og Norges mest kjente – ritt. Eneste tips jeg kan bidra med er å starte i best mulig pulje (ergo delta i seeding-ritt) og vær en lagspiller med feltet ditt fra start til mål. Ingenting slår følelsen av å komme i mål og vite at du har klart merket. For min del sikter jeg på 3:30 eller bedre (personlig rekord er på 3:41 fra 2008). Mer gjennomført arrangement vet jeg heller ikke om finnes for amatører – og da tar jeg også i betraktning Tour Transalp.

Finnes det ett ritt som er for alle, så må det være dette.

Praktisk informasjon: 90 kilometer / puljestart / Rena / kr 1.000 (dvs er utsolgt, så pris er avhengig av tilbud og etterspørsel) / Klikk her

Høsten (livet etter rittsesongen)

Etter Birken kommer jeg til å trappe litt ned på syklingen for å gjøre meg klar til Oslo Maraton, Birkebeinerløpet og New York Marathon. Dessuten vet jeg ikke om noen ritt jeg kan hive meg med på etter Birken (bortsett fra et par NC-ritt). Jeg skal skrive oppsummering etter alle ritt jeg har deltatt i… og kommer dere over andre ritt jeg bør nevne her eller delta i, så gi meg gjerne beskjed eller legg igjen kommentar her!