kulturlitteratur

Bokanmeldelse: «My Time» av Bradley Wiggins

Klikk her for en komplett oversikt over bokanmeldelser (oppdateres fortløpende).

http://www.amazon.com/dp/B009M67470 - $13 hos Amazon (324 sider)

http://www.amazon.com/dp/B009M67470 – $13 hos Amazon (324 sider)

De som leser bloggen min har nok skjønt at jeg ikke er spesielt begeistret for Team Sky. Wiggins, med den sære Oasis-sveisen, har heller ikke vært en rytter jeg har hatt sansen for, men etter å ha lest biografien hans, har mitt inntrykk av ham endret seg.

Boka er sentrert i perioden fra han ble Team Sky-syklit frem til og med OL-gullet han tok i tempo i London. Det ville vært spennende å lese litt mer om hans tidligere år, men på en annen side bruker han mange sider på å fortelle interessante episoder fra 2011 og utover.

Wiggins skal ha kudos for å være ganske frittalende og direkte; hans uttalelser under pressekonferansene under Tour de France 2012 var jo legendariske. Han vier en god del plass til å forklare at han ikke er en jukser (og han argumenterer på en overbevisende måte), og han beskriver også hvordan det var å ha en løs kanon ved navn Froome på Team Sky i 2012 – for en fyr som liker å følge planer er det forståelig hvorfor han ble misfornøyd med Froomes stadige (og illojale) påfunn i fjellene.

Det er også interessant å lese om hvordan Wiggins opplevde veien til suksess som ekstremt belastende både for ham og spesielt for familien, og hvorfor han er skeptisk til hvorvidt han vil forsøke å gjenta bragden.

Boka bærer noe preg av å være skrevet på tampen av hans vanvittig suksessrike 2012-sesong (en rekke etapperitt-seire som toppet seg med Tour de France og OL-gull i London), og man kan lure på om han var primært keen på å cashe inn eller faktisk berike sykkelhistorien med enda en bok. Språket er litt enssporet og muntlig, men på en annne side gir det en følelse av at Wiggins snakker til deg (du trenger med andre ord hverken toppkarakter i engelsk eller google fremmedord når du leser).

Totalt sett: Wiggins er en sykkelnerd som kan historien sin, og beskriver i veldig ydmyke ordlag hvordan han har funnet sin plass blant eierne av den gule trøya. Fyren fremstår ofte som fjern og arrogant, men han har en annerledes og forfriskende personlighet som boka på en god måte presenterer. Anbefales for enhver som er på jakt etter lettlest sykkellitteratur.

Terningkast 4.

Terning_4