kulturlitteratur

Bokanmeldelse: «Shadows on the Road» av Michael Barry

Gå hit for en komplett oversikt over bokanmeldelsene: http://wordpress.sykkelerik.com/search/label/litteratur (oppdateres fortløpende).

http://www.amazon.com/dp/B00ILZ6XFM - $13 hos Amazon (272 sider)

http://www.amazon.com/dp/B00ILZ6XFM – $13 hos Amazon (272 sider)

Michael Barry er en kanadisk eks-proff som syklet for US Postal, HTC Highroad og Team Sky før han ga seg i 2012. Som en rekke andre tidligere dopere, har også Barry nå sett sitt snitt til å tjene litt cash på å selge historien sin. Men er boka noe bra?

Boka er lettlest og Barry skal ha kudos for ærlig og direkte språk. Boka har et liberalt forhold til kronologien; forfatteren har med hell klart å sette sammen en relativt interessant fortelling om hvordan Barry helt fra barnsbein av har vært lidenskapelig opptatt av sykkel. Mannen hadde tydeligvis fra ung alder et stort talent for sporten, og etter hvert som det ene førte til det andre, ble Barry til slutt «oppdaget» av US Postal som hyret ham som en domestique for Armstrong. Der ble han også introdusert for EPO og andre godsaker. Barry hevder i boka at han sluttet med doping da han flyttet til HTC Highroad og senere Sky, og han ble aldri tatt for juks. Det var i forbindelse med USADAs granskning av Armstrong at Barry innrømmet ugjerningene sine. Barry er bevisst på at hans valg var hans egne, samtidig som han peker på at det var slik «alle» gjorde og at sykkelkulturen er råtten. Boka svisjer innom mange interessante tema (treningen som ung som gjorde ham sterk – «ride till you see Jesus», den tøffe tilværelsen som halvproff i USA, livet i Girona, endringene i sykkelkultur etter Armstrong), men Barry har ikke tid til å gå i dybden i noen av dem. Det er kanskje bokas største svakhet – at den blir litt overfladisk.

Dessuten synes jeg ikke Barrys bok tilfører noe spesielt som tidligere dopingsyklisters biografier ikke allerede har sagt – bortsett fra at Barry spesifikt nevner at Tramadol er vanlig i feltet – og jeg sitter igjen med en følelse av at Barrys egentlige intensjoner med boka er todelt: Innrømme sine synder for samvittighetens skyld, samt tjene noen ekstra dollar. På ingen måte en dårlig bok, men det er mange andre biografier som bør prioriteres før denne.

Terningkast 3.

Terning_3